Jelen vagy?


Úgy kelsz fel, hogy elhatározod, ma aztán tényleg hatékony leszel. Felmentél a facebook-ra azzal az elhatározással, hogy csak ránézel, válaszoltak-e a hozzászólásodra és 20 percre ott ragadtál. Éjjel 1 óra van és már megint elment a napod úgy, hogy felét sem csináltad meg annak, amit akartál. Ismerős? Talán a mentális fittségedet érdemes lenne felülvizsgálni.

Mutatok olyan egyszerű megoldásokat, amelyek segítségével jobban érezheted magad a bőrödben. Az utóbbi időben úgy látom, hogy egyre többen telítődtek a sok információval, ajánlóval, sztorival, ami ránk ömlik az interneten. Egyre többen csendet akarnak! Egyre többeknek hangsúlyosabb szerepet kap az életében a kiegyensúlyozottság fontossága, az életminőség fejlesztése. Nem könnyű, hogy az ember megpróbáljon függetlenedni az elméjében cikázó információ halomtól. Ugyanakkor van megoldás, azt vettem észre, hogy nekem segít a mindennapjaimban, a "rechargeolásomban" egy rövid, de rendszeres befelé figyelésnek szentelt néhány perces rituálé.

Pár perces restart ►

Behunyom a szemem és képzeletben azon a tájon ülök csendesen, ami a legnagyobb nyugalmat adja számomra. Elképzelem ahogy körbevesz a természet és minden a nyugalmamat szolgálja, csend van, csak a természet hangjai áramlanak halkan körülöttem. Néhány percet eltöltök így, közben figyelek a légzésemre, egyre lassabban, kiegyensúlyozottabban lélegzem és ellazulok.

Már egy ilyen néhány perces rituálé semleges nézőpontba hoz, kiszakít a pörgésből, nyugtatóan hat és segíti a tisztánlátást, a bölcs döntéshozatalt.


A jóllét-modell

Mindannyian szeretnénk megőrizni a mentális jóllétünket. A nem megfelelő mentális fittség következménye: stressz, depresszió, szorongás, burnout.
A cél, minél inkább közelíteni afelé, ami enyhíti a tüneteket, támogat minket, javítja a hangulatunkat, növeli a vitalitásunkat, mentális jóllétünket.
De mi is a jóllét? Számos pszichológiai jóllét-modell született a témában.

Carol Ryff 6 pontos modelljét ajánlom, amely a következő célokat tartja szem előtt:

1. Elfogadjuk önmagunkat (önmagunk iránti pozitív érzések).
2. Átéljük, hogy fejlődünk, gyarapszunk, új dolgokat tanulunk, új szokásokat veszünk fel (a régi rossz szokások helyett), új látásmódokat sajátítunk el.
3. Azt érezzük, hogy független, önálló lények vagyunk, nincsenek elfogadhatatlan korlátozások (és szerepmodellek) az életünkben.
4. Képesnek érezzük magunkat az élet nehézségeinek kezelésére, úgymint a mindennapi stresszhelyzetek, kihívások.
5. Szeretetteljes, egyenrangú, támogató emberi kapcsolatokban van részünk.
6. Vannak életcéljaink, melyek értelmet és irányt adnak életünknek és pozitív hatással vagyunk másokra.

Ahhoz, hogy a 6 pontos modell iránymutatásai jelen legyenek életünkben, minőségi időt és figyelmet szükséges fordítani nap, mint nap önmagunkra. Amit ma megteszel magadért, az egy építőkockát jelent a jóllét-váradban. Minél több az építőkocka, annál szebb és erősebb a vár.


Mindennapi énidő

A napi rutinom része, hogy eltöltök magammal minimum 30 percet. A minőségi énidő eltöltéséhez kiváló meditációs appok a MyLife Meditation és a Just Like Buddha (JLB).

A MyLife Meditation mindig "megkérdezi", hogy éppen hogy vagyok, testileg-lelkileg (ötös skálán a nagyszerűtől a durváig), majd ki lehet választani 5 érzelmi állapotot, ami éppen akkor bennem van, és ezek alapján ajánl az applikáció mindfulness gyakorlatokat. Ezek jellemzően 3-10 percig terjedő anyagok, ahol egy választható hang elmondja, hogy mi a teendő. Ebben az appban mindig a pillanatnyi állapotunkhoz illő mindfulness gyakorlatot "dob a gép". Ezzel az appal légzőgyakorlatok is végezhetőek, attól függően, hogy mit szeretnénk elérni: nyugalmat vagy éppen fókuszáltságot.

A Just Like Buddha (JLB) inkább mélyebb, vezetett meditációkat tartalmaz. Ebben vannak ajánlott "kapuk" (témák, a szabadságtól a bölcsességeken át az örömig), de tetszés szerint is választhatunk.

Mikor fordult elő utoljára, hogy 10 percen át a világon semmit sem csináltál: nem facebook-oztál, nem beszélgettél, nem chateltél, sőt még csak nem is gondolkodtál, hanem megtapasztaltad a jelen fantasztikusan felemelő pillanatát?

 

Tedd meg magadért minden nap, hogy szentelsz időt és figyelmet arra, hogy jelen vagy! Építsd fel a nagy és csodás jóllét-váradat!


Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani.

OK!