Hogy lesz a félelemből erő?


Ha legszívesebben megszabadulnál a félelmeidtől, akkor gondolj bele, ha nem félnél, ez a szép gyümölcs akár meg is ölhetne!
Mi lenne, ha megkóstolnád a fotón látható gyümölcsöt? Képzeld el, hogy jóízűen ettél ebből a látványra is csalogató, finom gyümölcsből. Miután elfogyasztottál egy jókora mennyiséget, megtudod, hogy amit ettél, egy örökzöld növény termése, az akiszilva (Ackee), Jamaica nemzeti gyümölcse. Eddig rendben is van a dolog, gondolhatod, milyen szerencsés vagy, hogy egy ilyen trendi ritkaságot kóstolhattál.


Igen ám, de ezt a fajta szilvát csak nagyon óvatosan, a megfelelő szakértelemmel elkészítve szabad fogyasztani. A magja, illetve éretlen állapotban még a magköpenye is egy hipoglicin nevű mérget tartalmaz, mely kómához, de akár halálhoz is vezethet. Kizárólag a teljesen érett, magjától és héjától is megszabadított magköpenye ehető. Kiderül, hogy a termés, amit Te kóstoltál, még nem volt érett...


Mit érzel? Megijedtél? Elfog a rettegés?


Valószínűleg megjelenik a félelem érzése, minden más következményével együtt, ugyanis a félelem nem nyomtalanul, hanem fizikai tünetegyüttessel jelentkezik, behálózhat és eluralhatja a gondolataidat.
Félelemérzet hatására, azonnal megjelennek a testi tünetek is: a szívünk hevesebben ver, a vérnyomásunk megemelkedik, a pupillánk kitágul, megfeszülnek az izmaink, izzadunk, gombócot érzünk a torkunkban, összerándul a gyomrunk, hidegrázás vagy hőhullám törhet ránk. Vagyis a félelem hatására a szervezetünk menekülési üzemmódba kapcsol. Egy vélt vagy valós veszély hatására félelemérzet keletkezik bennünk, ez pedig menekülő, elkerülő működést vált ki belőlünk.

Félelmünk lehet külső vagy belső félelem:

► A külső félelmet olyan környezeti inger, rajtunk kívülálló dolog okozza, amivel kapcsolatban erős késztetést érzünk, hogy elkerüljük, mert veszélyt jelenthet ránk. Ilyen például: a pókoktól, kígyóktól való félelem.

► A belső félelem olyan dolog hatására keletkezik, amihez negatív érzelmet társítunk, ugyanakkor egy veszélytelen helyzetet ítélünk félelmetesnek. Ilyen például a nyilvános szerepléstől való félelem, vagy az önbizalomhiány okozta félelem.

Ahhoz, hogy sikeresen leküzdjük a félelemeinket, fontos tisztán látnunk: függetlenül attól, hogy külső vagy belső félelemről van szó, a folyamat ugyanúgy zajlik le testi-lelki szinten! 

Gondolj bele: ha már a kóstolás előtt tudod, hogy az akiszilva mérgező, ráadásul a termés, amivel kínálnak, nem érett, tehát halált okozhat, vajon megennéd? Valószínűleg nem, mert a félelem megvéd. Ez a félelem valós veszélyjelzése, amire sokszor szükségünk van életünk során, ugyanakkor a felmerülő helyzetek túlnyomó részében téves a jelzés és ha hallgatunk rá, veszítünk… ❌

Az a félelem, ami nagyon sokszor akár az életedet is megmentheti, ugyanúgy akár az életed legnagyobb ellenségévé is válhat. Ész nélkül a félelmeinkre hallgatni nem bölcs döntés.

Ha azt mondom, valós veszély, hogy bármikor, amikor kilépsz az utcára, letarol egy mamut, valószínűleg mosolyogsz. Pedig valójában egy meetingen történő nyilvános beszéd vagy megmérettetés előtt lehet, hogy pont úgy félsz, mintha letarolna egy mamut!
Valaki retteg a poloskától, ami évek óta egyre nagyobb szaporulattal van jelen körülöttünk. Bár köztudottan nem fog az életünkre törni, de irritáló szaga van és sokaknál ugyanazt a vészjelzést kapcsolja be, mintha egy 10 tonnás mamut közeledne feléjük.
Ha valamit nem mersz megtenni, vagy félsz egy döntéstől, elképzelhető, hogy pont úgy félsz, mintha az életedre törne egy mamut!
Százezer évvel ezelőtt vagyunk vagy most, mindegy.
A félelem mamut nélkül is elkerülésre utasít és ugyanazt üzeni: menekülj!


Ne hidd, hogy a félelem elkerülése a győzelem stratégiája!


A félelem bekapcsolja a gombot: kerüld el. Abban az esetben is menekülésre ösztönöz, amikor életed nagy lehetőségéhez egyetlen lépésre lenne szükség, de megállsz, megtorpansz, mert félsz. Ez természetes, ugyanakkor legyél résen, a legtöbb esetben az azonnali elkerülő hadművelet: megtévesztés. 

Fizikai vagy mentális taszítás ⛔

Az elkerülés megjelenhet konkrét fizikai formában, amikor távolságot tartunk, de gyakori jelenség, amikor fejben távolítjuk el magunktól a félelem tárgyát. Például, ha megjelenik egy lehetőség, ami sikert hozhat, ugyanakkor a jól megszokott életritmusunk változásával járna, ami félelmetesnek tűnik és ez az erő nagyobb hatást gyakorol ránk, könnyen előfordulhat, hogy lebeszéljük magunkat a lehetőségről vagy elkezdjük leértékelni, negatívan jellemezni a kínálkozó alkalmat önmagunk számára.

Nem akarunk félni, ezért arra törekszünk, hogy kerüljük a vélt vagy valós félelmetes helyzeteket és a félelem érzését.

Bár a félelem veszélyjelző funkciója bizonyos helyzetekben nagyon hasznos, ha nem tudjuk hatékonyan kezelni, elhatalmasodhat rajtunk. A folyamatos félelem hatására, másoktól elhatárolódva, magányunkba zárkózhatunk és elszalaszthatunk fantasztikus lehetőségeket.
A félelem szörnyei a reménytelenség, a kiszolgáltatottság és a véglegesség érzetét keltve igyekeznek eltántorítani minket a hatékony megoldásoktól, a cselekvéstől, a megküzdéstől minden alkalommal, amikor félünk.

Ezek legtöbbször az illúzió szörnyei!

Kihívást jelent a félelmeink ellenére cselekedni, ugyanakkor hányszor előfordult már, hogy megismertünk egy helyzetet és kiderült, nem is olyan félelmetes vagy nem is úgy történt, ahogy elképzeltünk. Biztos veled is előfordult már, hogy nagyon jó élményekről vagy lehetőségekről maradtál volna le, ha hallgatsz a félelmeidre. 

Éppen ezért nap, mint nap fontos energiát fordítani a félelmeink kezelésére!

Maga a félelem nem tűnik el az életünkből, mivel egy teljesen természetes érzelemről van szó. Az élet velejárói a negatív érzelmek és gondolatok, azonban hasznot lehet kovácsolni belőlük és a megküzdés segítségével többlet erőforráshoz juthatunk.


❗Így kezeld: cselekvés vagy elengedés❗


A félelmeket nem eltörölni, hanem szelektálni érdemes.

A félelem leggyakrabban jövőbeli eseményekhez kapcsolódik, mint például egy rosszabbra forduló helyzet vagy hosszantartó nehézségek fennmaradása, ami elfogadhatatlan. A félelmek, aggodalmak sokszor olyan helyzetekhez társulnak, amelyekre nincs ráhatásunk, ezért érdemes felmérni az aktuális helyzetet a saját félelmeinkkel kapcsolatban.

✅ Ha olyan dolgok miatt aggódunk, amelyekre van ráhatásunk, akkor készítsünk cselekvési tervet és tegyünk lépéseket a változás érdekében.

✅ Ha viszont nincs ráhatásunk egy helyzetre, akkor engedjük el.

Például zivatarban sétálni esőkabát nélkül és félni, hogy elázunk, totális energiapazarlás. Ugyanakkor dörgés-villámlás közepette sétára készülni, amikor még nem esik az eső és félünk, hogy elázunk, indokolt félelem, jelzi, hogy cselekedjünk. Ehhez épp nincs szükség cselekvési tervre, csak egy gyors megoldásra, felkapod az esőkabátod.


Te irányíts és üsd ki a félelmet a ringből!

Ahelyett, hogy a félelmed irányít téged, inkább irányítsd Te a helyzetet! Gondold át, hogy milyen lehetőségeid vannak a félelem elkerülésén kívül.
Milyen eszközeid vannak a megoldáshoz, a megküzdéshez?


► Vizualizáció, a csodaszer ◄

A szemünk az elsődleges, legmeghatározóbb érzékszervünk. Bármilyen inger ér minket, bármilyen félelem kerít hatalmába, a látvány mindent felülír. Megnyugtató, ha a saját szemünkkel láthatjuk, hogy minden rendben van. Teremts szép látványvilágot és belső látásoddal mutasd meg a tudatalattidnak! A tudatalattink nem tudja megkülönböztetni a valóságot a képzelt valóságtól, így a vizualizáció egy csodaszer a félelem ellen, azonnal pozitív érzésekkel tölt el.

A vágyott, kellemes, pozitív érzéseket keltő események filmjelenet szerű elképzelésével olyan extra erőre teszel szert, amivel kiütöd a félelmet!


Fejleszd az erősségeidet és legyen mindennapi célod a „képes vagyok rá” érzés megteremtése!

Segítek elérni, hogy a félelmeid többé ne irányítsák az életedet, megmutatom, hogyan nyerhetsz erőt belőlük és szabadíthatod fel rejtett erőforrásaidat. ❤️

Ha szeretnél egyéni mentorálásra jelentkezni, ITT megteheted.


Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani.

OK!